El que va començar com un esdeveniment, els Premis PERIFÈRIC 1a edició (lliurats a Amposta el 10 d’abril del 2025), ha escalat un any després cap fites no previstes, que els organitzadors consideren “úniques i singulars”. En paraules del seu coordinador, el periodista Josep Maria Arasa, “es tracta d’una xarxa de persones que tots hauríem d’alimentar i aprofitar, també les institucions, perquè suposa una iniciativa de la societat civil realment insòlita”.
La setmana passada es van produir tres fets rellevants que avalen esta tesi. D’una banda, es van renovar els nous òrgans de governança (Junta Directiva, Consell Assessor i comissions de treball), de l’Associació Amics i Amigues d’Ilercavònia (AAAI), per crear seus de l’entitat a Tortosa, Morella i Vinaròs, i per incloure dins l’equip directiu persones de les comarques i 114 municipis del nou territori de referència (Enllaç notícia). I per una altra es va posar en marxa un nou portal web que es presenta com a el punt de referència “contemporari”, “integrador d’entitats”, “transparent i obert” i com “una iniciativa de la societat civil” (enllaç notícia).
El tercer fet rellevant és que un total de 114 persones (s’espera arribar als 120 durant este juny) han donat el seu vistiplau per convertir-se en jurats comarcals dels premis. Seran les persones que de juliol a setembre valoraran quines persones, entitats i empreses de cada comarca són “el millor projecte empresarial, el millor producte, la millor proposta sociocultural, el millor projecte mediambiental i el millor talent”.
Fet el recompte final, hi ha persones que són originàries de 63 municipis diferents, pràcticament el 60% dels existents, siguen menuts, mitjans o grans, o bé siguen de la costa o de l’interior. Més enllà de la inqüestionable representativitat territorial que representen (actualment no hi ha cap organisme públic o privat, ni iniciativa de veïnatge que s’aproxime a estos percentatges), encara hi ha dos factors. Un d’elles és el de la mitjana d’edat (la majoria dels integrants té més de 30 anys), i també el de gènere, que encara no arriba al 50%: hi ha 47 dones entre els 114 jurats, la majoria periodistes, seguides d’alcaldesses i regidores i persones de reconegut prestigi (Membres dels 8 jurats).
Jurats interregionals
Les 120 persones que acabaran formant part dels 8 jurats comarcals acabaran sent més pràcticament 200, perquè quan arribarà la segona fase que culminarà amb la Gran Gala dels Premis PERIFÈRIC que tindrà lloc a Tortosa el 18 de març de 2027, 75 persones més passaran a crear els 5 Jurats Intercomarcals temàtics, un per a cadascuna de les 5 categories dels premis. Es seguirà el mateix criteri de que un terç del jurat siguen representants institucionals, un altre persones de reconegut prestigi i l’últim terç persones provinents dels mitjans de comunicació.
Una de les novetats serà que, els guanyadors de la primera edició formaran part fixa dels jurats encara pendents de constituir. I s’espera també que en esta fase -i a mesura que es vaigue ampliant l’acció expansiva que promourà a partir d’ara la direcció d’AAAI), participen també actors claus de la societat civil: les universitats (Jaume I, Rovira i Virgili, UNED i UOC), i les 4 Cambres de Comerç afectades territorialment (Terol, Castelló, Reus i Tortosa), entre d’altres actors. I en l’àmbit institucional es convidarà a implicar-se a les tres diputacions provincials, suggerint la celebració d’una trobada al punt central de l’Eix Mediterrani (actualment no prevista en l’agenda institucional) per parlar de projectes comuns.
Un dels valors més destacats d’esta nova xarxa social formada per persones que han donat el seu contacte per valorar el millor de les seues respectives comarques, des de visions complementàries, els converteix en “antenes de coneixement” que, gràcies a la concurrència competitiva, contribuiran a descobrir empreses, entitats, projectes i currículums personals, que al no existir un àmbit de comunicació que els vincule, hi ha un gran buit de coneixement tot i el veïnatge històric que es des de segles es manté. Un espai comú de 300.000 persones, equivalent al que seria la tretzena ciutat de l’estat.
