El Govern de Catalunya ha anunciat el desplegament del Pla d’Acció de la mel produïda al territori amb l’objectiu de reforçar-ne la producció, la qualitat i la projecció comercial. Impulsat pel Departament d’Agricultura, el pla inclou un conjunt de 38 accions estructurades en sis eixos que busquen enfortir el sector apícola. Entre les mesures més destacades hi ha la creació d’una marca pròpia i un programa de suport als apicultors que inclou ajuts per a la compra de ruscs i equipaments. Paral·lelament, es treballarà per incrementar els controls contra el frau en la importació de mel.
El pla també té com a finalitat garantir el relleu generacional es vol crear un pla de xoc per combatre plagues, com la vespa asiàtica.
Tenint en compte que la comarca catalana que més producció de mel registra és el Baix Ebre, la cooperativa agrícola tarragonina del Perelló ha valorat molt positivament este pla d’acció.
El projecte es presenta en un context de davallada en el nombre d’arnes, que ha caigut un 13% en el darrer any, amb un total de 110.000 censades el 2024. Davant d’aquest descens, el pla també vol reforçar el paper de la mel catalana dins la dieta mediterrània, aprofitant el reconeixement de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia.
