El dilluns 7 de juliol a les 12.28 h (avui fa un mes) els Bombers van rebre el primer avís d’un incendi a la zona del barranc de l’Infern, al terme de Paüls. Ràpidament s’hi va desplaçar un important contingent d’efectius, que no va parar de créixer a mesura que les flames guanyaven dimensió. La màxima preocupació era que el foc s’enfilés muntanya amunt en direcció a Alfara de Carles, i que accedís obertament al massís del Port. Un escenari que hauria transformat l’emergència en un incendi de grans dimensions, i que hauria pogut calcinar milers d’hectàrees en una zona forestal de gran valor.
Al llarg de la tarda es van reforçar els mitjans terrestres i aeris amb dos hidroavions, i ja a la nit s’hi van sumar efectius de la Unitat Militar d’Emergències, la UME. En el moment de màxima activitat de l’equip d’extinció, van arribar a treballar sobre el terreny més de mig miler de Bombers, Agents Rurals, agents dels cossos de seguretat i resta d’efectius, arribats des de diferents zones del país.
Tot plegat no va poder evitar que les flames avancessen ràpidament, empeses pel fort vent de mestral que bufava aquell dilluns. Fins al punt que, ja durant la nit, el foc va arribar als termes urbans de Xerta i d’Aldover, on va cremar diverses finques i immobles. Fins i tot, les flames van aconseguir creuar el riu Ebre i afectar una petita zona al terme de Benifallet, cosa que va posar damunt la taula la temença que el vent pogués portar el foc cap a una altra zona d’alt valor natural: el massís de Cardó.
Per tal d’evitar afectacions derivades de la gran columna de fum, així com per evitar entorpir les tasques d’extinció i exposar persones al risc que les flames arribessen a les principals carreteres, durant més d’un dia va ser vigent una ordre de confinament per als municipis directament afectats per l’incendi, amb la instrucció que tothom es quedés a casa seua.
La situació va anar millorant els dies posteriors, després que el mestral perdés força i canviés de component. Però quan els treballs ja estaven prop de donar per controlat el foc, l’incendi encara va deixar una nova notícia tràgica: la mort del bomber Antonio Serrano, que va caure per un penya-segat de més de 20 metres. Tot i estar destinat al parc de Granollers, Serrano era molt conegut a Tortosa, on havia viscut la major part de la seua vida. Minuts de silenci van recordar-lo a diverses poblacions del país.
El balanç de l’incendi deixa 3.321 hectàrees cremades, principalment de bosc; almenys dotze edificacions afectades; vuit vehicles calcinats així com desperfectes a diversos equipaments.
