La Generalitat de Catalunya ultima el projecte per dragar la bocana de la badia del Fangar, a l’extrem nord del delta de l’Ebre. Es tracta d’una actuació llargament reclamada pel sector aqüícola del territori, per tal d’afavorir l’entrada de més aigua del mar cap a l’interior d’esta zona humida. D’esta manera, esperen poder reduir la temperatura que assoleix l’aigua en determinats moments de l’any i que té especial incidència sobre el cultiu de musclo i ostra.
El projecte forma part del conjunt de mesures que el govern català vol impulsar per lluitar contra la regressió del Delta i preveu destinar l’arena dragada a regenerar altres punts de la desembocadura, exposades de manera important als temporals.
El procés natural del Delta i els corrents del mar, han anat acumulant sediments entre la punta del Fangar i la costa de l’Ampolla, fet que estronca l’entrada d’aigua cap a la badia. En els mesos de més calor, això provoca que l’aigua de l’interior puge de manera considerable, fet que afecta les produccions de musclo i d’ostra que es cultiven al Fangar. A més de provocar episodis de mortalitat dels exemplars adults, també impacta en la cria, per la qual cosa sovint en queden afectades les produccions de les campanyes següents.
A més de dragar la bocana, el departament de Pesca, a través de l’Institut Català de Recerca per a la Governança del Mar (Icatmar), també està enllestint un projecte per monitorar les badies del Fangar i dels Alfacs per a predir, amb 3 o 4 setmanes d’antelació, possibles pujades de temperatura a l’aigua. La licitació d’este projecte està prevista per a l’octubre vinent.
