Volem conèixer quina és la situació assistencial de l’Hospital Comarcal d’Amposta i també la situació econòmica. A nivell assistencial, quin balanç fa de la situació actual?
És positiva. És evident que hi ha àrees, com urgències, que tots sabem que generen molta tensió, no només a l’hospital d’Amposta, sinó a qualsevol hospital. Però jo crec que l’Hospital Comarcal d’Amposta és un hospital referent. Passen milers de persones cada any, estem parlant d’unes 60.000 o 70.000 persones, i és evident que donant tant de servei puga haver-hi gent que no estiga contenta. Però les dades revelen una bona valoració per part de la ciutadania. Sempre hi ha coses a millorar, però som un hospital de territoris menuts on costa molt fer vindre professionals i de vegades has de pagar per damunt del que paguen altres hospitals, i això acaba generant dèficit.
Recentment hem conegut les auditories de qualitat de la norma ISO 9001:2015, que avalen tres serveis concrets: radiologia, laboratori i anàlisis clíniques i transfusions. Quina valoració en fa?
Tenim molt bons professionals. En deu anys hem invertit al voltant de 5 milions d’euros, una part importantíssima en diagnòstic per a la imatge, i podem dir que som un referent. També hem de recordar a la ciutadania que l’hospital d’Amposta és un hospital concertat de la Generalitat de Catalunya, no és de la xarxa del CatSalut. Tenim els serveis que el departament de Salut ens paga, no podem tindre tots els serveis que la ciutadania demanda. Per exemple, ara el consell de direcció ha decidit deixar de fer parts. Després de tres anys d’oferir este servei privat, ens hem adonat que dels 30 parts que fem, només 15 són de dones d’Amposta. Això ens genera un dèficit de 12.000 euros per part. La natalitat és la que és. Mantindre un dèficit de mig milió d’euros anuals, quan no ens ho paga el departament, seria una irresponsabilitat.
Mantindre un servei de parts privat amb només 15 naixements anuals ens genera un dèficit de mig milió d’euros anual. Seria una irresponsabilitat seguir-lo oferint, sense que ens ho pague el departament de Salut
Per tant, s’han deixat de fer parts ja o encara ho esteu estudiant?
Ja s’ha aprovat i a partir de l’1 de juny ja no se’n faran. Continuem mantenint tota l’atenció fins al sext mes de l’embaràs amb el doctor Pérez i tota l’atenció a la maternitat posterior amb el projecte Vincle, de l’ajuntament. L’únic que no fem és el part. Hem establit una aliança amb l’hospital de Santa Tecla, per a la gent que vulga fer el seguiment a l’Hospital Comarcal d’Amposta, però el part el deixarem de fer, perquè és la part més cara: implica tindre llevadores de guàrdia durant les 24 hores.
Parlem ara d’esta situació financera. En algun moment s’ha parlat que l’hospital arrossega un dèficit de fins a un milió i mig d’euros. Quina és la realitat?
Estem en esta xifra. Nosaltres no havíem tancat mai en dèficit, excepte un cop per un tema comptable d’Hisenda. Però des de l’any 2024 tanquem amb més d’un milió d’euros de dèficit bàsicament per un canvi de paradigma de la Generalitat. Després del covid, la Generalitat mos pagava tota l’activitat que fèiem, però a partir del 2024 el nou govern decidix pagar només l’activitat concertada. L’any 2024 vam fer un milió i mig d’activitat que no vam cobrar. Si l’haguéssim cobrat, hauríem tancat en positiu. Estem treballant amb el departament per a revertir esta situació. L’any passat ens van fer una injecció extraordinària de 800.000 euros. Ara tenim el problema que al març no vam poder pagar les DPO als treballadors i hem arribat a un acord amb el comitè d’empresa per a pagar-les al juliol, esperant que hi haja una partida als nous pressupostos de la Generalitat.
El nou model de pagament del CatSalut mos ha fet perdre un milió i mig d’euros per activitat realitzada i no cobrada
Heu parlat d’esta relació amb el departament de Salut i d’un possible canvi de model assistencial a les Terres de l’Ebre, com el de Móra d’Ebre.
S’ha de fer un pensament de com es relacionen els hospitals municipals amb el departament de Salut. El model de Salut Terres de l’Ebre, que és el que va fer l’hospital de Móra, és possible que acabe encaixant també amb els hospitals municipals de Tortosa i Amposta. Però volem saber en quins térmens. El que no farem és renunciar a l’hospital ni al servei que ha donat ni a la seua història. No volem que l’Hospital d’Amposta acabe sent un CAP gran. Ara vindran equips del Verge de la Cinta a operar a Amposta per a reduir llistes d’espera, perquè tenim equips excel·lents. Volem continuar sent l’hospital de referència de la comarca del Montsià.
Equips del Verge de la Cinta vindran a operar a Amposta per a reduir llistes d’espera, perquè tenim equips excel·lents
Entenc que estan negociant amb el departament a dos bandes: una injecció econòmica a curt termini i el debat sobre el model assistencial.
És així. El primer que ha de fer el departament, i ho ha de fer amb ampli consens, és definir quin és el model sanitari no només de les Terres de l’Ebre sinó de tot el país. Un cop estiga definit, s’haurà de parlar amb els titulars d’estos hospitals, com ha passat a Berga o a Reus. Jo veuria bé que l’hospital formés part de la xarxa pública si això servix per a eliminar el dèficit que veiem els ajuntaments. A Móra estan molt contents perquè la Generalitat hi està posant diners. Hem de mirar quines inversions es preveuen si l’hospital passés a la xarxa pública de la Generalitat.
No vull deixar passar l’ocasió per preguntar-li per qüestions de caire més polític: l’assemblea d’Esquerra Republicana l’ha escollit ja com a candidat a l’alcaldia per al 2027. Serà el quart mandat al qual aspira. Com encara este camí?
Amb il·lusió i amb expectatives altes. Som l’única candidatura que pot continuar el projecte que hem engegat, i ho dic sense cap tipus de complex. Per exemple, els 25 milions d’euros del Pla de barris l’hem aconseguit este govern, som els que hem fet el projecte i som els qui millor el coneixem. A més, tenim 10 milions d’euros en desenvolupament ara mateix: el camp de futbol, la pista d’atletisme, l’espai de dol o un milió i mig en asfaltat. Tot això ens erigeix com una opció de continuïtat.
Som l’única candidatura que pot continuar el projecte iniciat a Amposta. Ho dic sense cap tipus de complex
Vostè parlava en un post a les seues xarxes socials que hi ha opcions polítiques que ofereixen solucions màgiques vinculades a la fractura social. És un tema que el preocupa?
Em preocupa molt perquè durant deu anys he intentat fer comunitat. No té sentit que, per quatre vots, algú diga mentides sobre la islamització dels col·legis per un projecte de la Generalitat per a ensenyar àrab, que és opcional. És d’una irresponsabilitat tremenda mentir i assenyalar un col·lectiu de la teua ciutat, molts dels quals han nascut a Amposta. Com a alcalde no ho permetré i estic aquí precisament per a lluitar contra este tipus d’actuacions.
