L’Escola Agrària de Gandesa busca captar nous estudiants de cara al pròxim curs acadèmic. La formació especialitzada es presenta com una via efectiva per a garantir un relleu generacional real que permeta la continuïtat del sector.
Patrícia Hernández, professora d’Elaboració de vins a l’Escola Agrària de Gandesa: «La comarca de la Terra Alta és la que és i, per tant, costa moltíssim trobar alumnes en esta zona. Tot i així, intentem expandir-nos tant a la zona del Baix Ebre com a altres llocs; ens ve gent de Barcelona i fins i tot de Girona. Enguany tindrem un alumne que ve de Girona, però el gran problema que tenim és l’allotjament en esta zona d’aquí».
Actualment, el centre gandesà disposa de vacants en els seus cicles, una situació paradoxal donada l’alta demanda laboral de cellers i molins de la zona. Els plans d’estudi estan dissenyats per a oferir una preparació integral i eminentment pràctica. Els alumnes no només aprenen les tècniques de cultiu i el treball al camp, sinó que s’especialitzen en tot el procés productiu, incloent-hi l’anàlisi en laboratori, l’embotellament i la comercialització final del producte.
Ivan Busquet, professor de l’Escola Agrària de Gandesa: «La situació de l’Escola Agrària avui en dia és que patim el problema del sector agrari, agroalimentari i del vi, que ara ha registrat una baixada del consum. Per tant, hi ha esta falta de ganes per part dels jóvens de vindre, quan realment és un sector on ens fa falta gent. Tots els cellers i tots els molins, siga del Baix Ebre, de la Ribera d’Ebre, de la Terra Alta o de la Granadella, ens demanen alumnes i no en podem oferir».
L’aposta per la formació dual permet als estudiants combinar les classes teòriques amb pràctiques, facilitant una inserció laboral. A més, l’escola disposa d’instal·lacions, com laboratoris d’olis i vins on es realitzen cates setmanals, garantint que els perfils graduats estiguen totalment adaptats a les exigències del mercat actual.
Martín Llorens, alumne de l’Escola Agrària de Gandesa: «Jo animaria els futurs alumnes a vindre, ja que s’aprenen moltes coses com podria ser la comercialització i la venda, com fer els vins i els olis. També hi ha altres assignatures com l’elaboració d’altres begudes, on fem cervesa».
Marc Planas, alumne de l’Escola Agrària de Gandesa: «Vaig vindre a esta escola perquè crec que és un centre de referència dins de tot Catalunya per a aprendre tant l’elaboració de vins com d’olis. També fem elaboració d’altres begudes, destil·lats, cervesa i olis de qualitat. Anem a la vinya i anem al camp; fem absolutament de tot en esta escola».
Malgrat estes oportunitats laborals i el fort arrelament al territori, la matrícula es manté per sota del límit de capacitat.