El govern espanyol ha dut a terme este dimecres la segona prova del sistema d’alertes als telèfons mòbils per risc nuclear a les Terres de l’Ebre, concretament a l’àrea d’influència de la Central Nuclear d’Ascó. Poc després de les 11:00 hores, els dispositius situats dins del radi d’acció han rebut una notificació d’emergència. L’objectiu de l’assaig és testar l’eficàcia de la tecnologia ES-Alert i identificar possibles zones fosques on la cobertura no siga suficient per a rebre l’avís.
Els ajuntaments de la zona han distribuït enquestes de satisfacció entre els veïns per a recollir dades reals sobre l’abast de la prova. Estes dades es creuaran amb els informes tècnics de les operadores de telecomunicacions per a perfeccionar el sistema de cara a possibles emergències. Tot i la rellevància tècnica de l’acte, la valoració del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre ha sigut crítica pel que fa a l’abast del desplegament.
Francesc Barbero, president del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre i alcalde de Flix: «Pensem, i personalment trobo una exageració absoluta, dir-li simulacre a enviar un ES-Alert als mòbils sense cap més conseqüència ni cap més actuació. El territori nuclear, la zona 1 nuclear, fa 40 anys que reivindiquem que hi haja un simulacre com cal, implicant Protecció Civil, la població i tots els actuants, i que engrasage el que seria un mecanisme real d’actuació en cas d’una emergència nuclear. Malauradament, el sistema de comunicacions previst al PENTA no contempla els avisos als mòbils; contempla l’ús de megafonia als nuclis urbans, sirenes en el cas de Flix, i l’ús de vehicles de Protecció Civil amb altaveus recorrent els térmens. Benvingut siga que s’incorpore el mòbil a estos avisos, ja era hora, però esperem que això també es trasllade al pla escrit, que ara mateix no ho té present. A més, incorporar els mòbils necessita d’una altra variable, que és una altra reivindicació de la zona: una cobertura mínimament d’acord».