Alcanar s’ha convertit esta setmana en el rovell de l’ou de la gastronomia estatal en acollir la Gala de Primavera dels Soletes de la Guia Repsol 2026. Esta cita, que posa en valor la cuina més autèntica i propera, ha servit per a reconèixer la faena de més de 300 establiments de tot l’estat espanyol. La celebració ha posat el focus en aquells espais que destaquen per la seua autenticitat, qualitat i un vincle estret amb el producte de proximitat, reafirmant el paper dels bars, cafeteries i restaurants que oferixen una experiència singular amb una excel·lent relació qualitat-preu.
Maria Ritter, directora de la Guia Repsol: «Cada vegada que agafem la maleta i decidim posar el focus en la gastronomia, en el gaudi i en els llocs on ser feliços, ens encanta descobrir llocs com este. La voluntat de la Guia Repsol és que la gent puga descobrir espais on disfrutar de la felicitat. Ara que comença a sortir el solet, és el moment ideal per a moure’ns, menjar un bon arrosset, verdura, citricultura i disfrutar de la platja i de la natura.«
L’elecció d’Alcanar com a seu d’esta gala no és casual, ja que el municipi i tota la comarca del Montsià s’han consolidat com un destí turístic i gastronòmic de primer ordre. Les autoritats locals han celebrat l’impacte positiu que este esdeveniment té per a la projecció del territori.
Marc Chavalera, alcalde d’Alcanar: «Podem demostrar que Alcanar som gastronomia, però també som producte i som un destí turístic. Tot este conjunt ens realça com a municipi.«
Noemí Llauradó, presidenta de la Diputació de Tarragona: «És la primera vegada que acollim una Gala Soletes aquí a Catalunya i ho fem precisament a les Terres de l’Ebre. Això diu molt del territori; vol dir que tenim molt bon producte, però també tenim uns professionals magnífics.«
Enric Adell, president del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona: «Crec que és una oportunitat per al territori per a posar en valor tota la faena que s’està fent des de fa molt de temps. Avui és un dia de celebració per a estar molt contents com a territori, perquè hem pogut reconèixer magnífics establiments de les Terres de l’Ebre i de tota la demarcació de Tarragona.«
En esta edició, les Terres de l’Ebre han estat les grans protagonistes en sumar quatre nous Soletes, uns distintius que premien la cuina vinculada al paisatge i el tracte familiar. Els guardonats han estat Arròs i Brases (Alcanar),Cinteta (la Ràpita),Lo Paseo (Ulldecona) i Reversible (Deltebre). Amb estes incorporacions, el territori ebrenc ja compta amb una quinzena de reconeixements, consolidant-se com un referent de la cuina ebrenca a nivell nacional.
Jaume Antich, gerent de Lo Paseo a Ulldecona: «Estem contentíssims, no ens cap l’orgull a la pell de lo feliços que estem. El nostre projecte va començar fa set anys i ara és el moment en què s’està consolidant. Per a naltros és molt important haver rebut este reconeixement a una faena feta i a una manera determinada de fer les coses.«
Anna Miralles, gerent del Restaurant Miralles a Horta de Sant Joan: «Tindre este reconeixement significa que cada dia fem feliços a les persones que ens visiten. D’alguna manera, som gestors d’instants de felicitat per als nostres clients i això resulta molt satisfactori.«
L’acte ha posat de manifest que la restauració és un motor econòmic indispensable per a la zona, creant una sinergia directa amb el sector primari i el comerç local. Els restauradors han destacat la importància de valorar el producte que oferix la mar i la terra de l’Ebre.
Albert Guzmán, gerent del Restaurant Albert Guzmán a la Ràpita: «Penso que la cuina és una posada en escena de tots els productors que tenim a la zona. Jo li tinc molt d’apreci i molt d’amor a les persones que van a pescar, ja que el meu pare era pescador i la meua mare cuinera de tradició. Hem de posar en valor este producte espectacular que tenim al territori.«
Aida Reverté, copropietària del Restaurant Les Palmeres a les Cases d’Alcanar: «Quan els reconeixements venen de fora, s’agafen de manera diferent. Que algú que no et coneix de res i que no ha passat estona amb tu decidisca premiar-te, fa que estos guardons siguen molt benvinguts i els agraïm moltíssim.«
La gala ha conclòs amb un missatge d’optimisme per al sector, destacant la capacitat de la restauració ebrenca per a combinar tradició i modernitat, atraient visitants que busquen una experiència gastronòmica honesta i profundament lligada a la identitat de l’Ebre.