Amb l’alcalde d’Ascó, Miquel Àngel Ribes, volem abordar qüestions d’actualitat municipal, el futur de la central nuclear o els fons de transició nuclear. Però, abans, la setmana passada es va fer la primera prova de missatges ES-Alert als mòbils a l’entorn nuclear, tant d’Ascó com de Vandellòs. Tenen ja els resultats d’este simulacre?
Vam poder viure en directe esta prova. També hem pogut rebre informació perquè vam demanar a la ciutadania que aquella gent que no hagués rebut el missatge ens ho comuniqués, que ens digués a quin lloc estava per poder avaluar l’abast i les zones fosques. La qüestió és poder fer ara una anàlisi perquè som zones nuclears i, si hi ha una emergència nuclear, és vital poder arribar a totes les persones. Tenim identificat que hi ha zones fosques on no hi ha cobertura mòbil, i en un territori amb dos reactors a Ascó i un a Vandellòs, la comunicació hauria de millorar bastant.
Som zones nuclears i, si hi ha una emergència, és vital arribar a totes les persones; tenim identificades zones fosques sense cobertura que cal millorar
És la primera vegada que es fa un simulacre d’este tipus. No s’havia provat mai abans, ni els plans d’evacuació nuclear. Quins dèficits tenen estos plans?
Cal millorar el finançament d’aquells municipis que hem de mantindre els nostres plans d’emergència nuclear. Al final hi ha unes subvencions per a totes les zones nuclears de tot l’Estat, però l’import que hi ha queda bastant limitat. Crec que és important començar per aquí, millorar esta assignació per a poder fer la implementació de tot lo que siga necessari: les rutes d’evacuació, les rutes d’avís de camins municipals, millorar els nostres centres d’emergència, els CECOPAL, inclús els vehicles o les emissores, tot lo que siga necessari per a tindre-ho en un estat òptim. També seria important tindre recursos humans per a actualitzar estos plans. Hi poden haver ajuntaments que tenen esta capacitat, però d’altres de més petits no. Ens passa que a vegades hi ha plans de municipis que han quedat una mica obsolets i s’haurien de revisar.
D’altra banda, en el marc de l’Associació de Municipis en Àrees Nuclears, han posat damunt la taula la necessitat que el govern espanyol es replantege este calendari de tancament de les centrals nuclears. La primera en tancar serà Almaraz, l’octubre d’este mateix any. Per tant, deuen estar molt pendents del que puga acabar passant a Almaraz.
Estem fent molta activitat, batallant perquè no es produïsca este tancament d’Almaraz. Estem esperant a vore què diu el Consell de Seguretat Nuclear sobre la pròrroga de tres anys que havien demanat. Això ens obre portes a que les centrals catalanes puguen tindre esta mateixa sort. L’energia nuclear, que potser veníem d’unes èpoques en què no es veia molt bé, ara Europa ha dit que és una energia verda de transició. A més, dona una estabilitat a la xarxa molt important. Vam viure fa un any aquella apagada que ens va fer vore la necessitat de tindre un subministrament d’energia segur. Si no tenim energia, ens cau tot: les comunicacions i la faena. No és una batalla entre nuclears i renovables, sinó una batalla entre energies netes i estables respecte al gas, el carbó o el petroli, que realment contaminen el medi ambient.
L’energia nuclear dona una estabilitat a la xarxa molt important i Europa ja l’ha reconeguda com una energia verda de transició
Per tant, ara el Consell de Seguretat Nuclear ha de dir si és viable o no que Almaraz continue operant. Entendrien que el govern espanyol s’hi oposés en cas que el CSN digués que sí que és viable?
No s’entendria, al final seria només un posicionament polític i no tècnic. És lo que demanem des de l’AMAC: que en decisions tan importants per a un país com l’energia elèctrica es tinguen més en compte les raons tècniques que necessita una xarxa. Vam tindre Feijóo fa pocs dies a Ascó; està bé que mos vinga a visitar i que hi haja un posicionament d’un partit polític, però crec que és important que tots els altres partits també vagen fent este pas de posicionar-se cap a la real necessitat de la ciutadania, que és tindre energia segura en tot moment. A Catalunya estem en un bon moment d’inversions industrials i, si no es disposa d’energia elèctrica, difícilment estes empreses podran continuar aquí.
Fa referència a esta visita del president del Partit Popular, que va defensar des d’Ascó la continuïtat de les nuclears. Al novembre, recordem, va haver-hi una votació al Congrés contrària a prorrogar la vida de les centrals. Què demanen als partits polítics, sobretot als catalans, davant d’este debat?
Principalment, que toquen de peus a terra. Tots sabem que la nuclear és molt important per a Espanya i per a Catalunya. Hem vist que a Bèlgica, recentment, el govern ha comprat les centrals nuclears del país. Cal analitzar les diferents vies que hi ha, però cal continuar apostant per la nuclear perquè és un sector vital.
Des de l’AMAC, hi ha negociacions directes amb el govern espanyol? Hi ha un diàleg real?
Ens reunim amb els diferents grups polítics al Congrés per a explicar-los la nostra postura com a municipis nuclears. Som els que vivim les centrals cada dia i sabem com estan. Espanya té les millors centrals del món en total seguretat. També expliquem la realitat de la gent, lo que vam viure fa un any amb l’apagada, i la importància econòmica per als territoris. Ara estem fent una faena molt important a les àrees nuclears de diversificació de l’economia gràcies als Fons de Transició Nuclear. És important que coneguen el que diu el territori i el que diuen els tècnics: si les centrals són segures, s’hi ha de continuar apostant.
Per a poder continuar operant les nuclears, han de ser les empreses qui formalment demanen allargar l’activitat. Sabeu si este pas s’ha fet o s’està treballant per a fer-lo?
Naltros els ho hem fet arribar a les empreses propietàries. També des del Consell Comarcal de la Ribera d’Ebre es va aprovar una moció a favor d’esta pròrroga, instant tant al govern com a les empreses gestores a que la demanen. Esta és la faena que anem fent. Naltros podem fer la pressió a nivell de territori, però està en mans dels polítics i de les propietàries que això puga tirar avant.
Parlem dels Fons de Transició Nuclear. Tenim damunt la taula la segona convocatòria d’ajuts empresarials d’este 2026, de 35 milions d’euros. Hi ha hagut canvis en les bases respecte a la primera convocatòria?
Hi ha hagut petits canvis d’adaptació per a millorar la subvenció, perquè siga més àgil, i també per a donar més oportunitats a aquella gent que es va quedar fora en l’anterior convocatòria. L’import és elevat, parlem de 35 milions d’euros. Demano als empresaris que tinguen projectes que tinguen comprensió, perquè no n’hi ha diners infinits, però sí que tenim la sort que són recurrents any rere any. La voluntat és que els diners arriben al territori i als empresaris amb projectes que generen economia. Si algú queda fora, que no defallisca i que es torne a presentar a la següent.
En algun moment s’havia arribat a posar en dubte si hi hauria projectes suficients. La primera resolució va ser de més de 50 milions d’euros amb ajuts a més de 180 empreses.
Són molts diners que estan arribant al territori i que s’estan executant ara. Parlem d’ajuntaments que ja estan executant les subvencions del 23 i del 24. Això ajuda molt les empreses del territori a ampliar el negoci i dona esperances que s’implanten noves empreses. Es generaran llocs de faena i economia. La zona d’Ascó i de Vandellòs serà una de les zones amb més potencial de desenvolupament de Catalunya en els pròxims anys.
Havia quedat pendent, i crec que ja s’han activat o s’activaran este 2026, ajuts a autònoms i també al sector primari.
Estem esperant a la pròxima convocatòria de l’òrgan de governança, ara al març. El sector primari és molt important a l’àrea d’Ascó, la Terra Alta, les Garrigues, el Segrià, la Ribera d’Ebre i el Priorat. Com que depèn d’una altra conselleria, s’ha dificultat més fer arribar estos diners a l’agricultura i la ramaderia, però ja anem veient la llum al final del túnel.
En el cas d’Ascó, com han pogut impactar estos ajuts? Està satisfet de l’impacte al seu municipi?
És molt important perquè les empreses instal·lades al nostre municipi se n’han pogut beneficiar. No són diners per a ajudar les empreses en el seu dia a dia, són diners per a generar més economia. Perquè puguen ampliar els seus negocis. Per exemple, una empresa com Òptim, que es dedica al disseny i la impremta, ha pogut créixer i executar un projecte amb molt poc temps, que d’una altra manera els hauria costat anys. Això ens va molt bé en la diversificació econòmica, amb la visió que algun dia arribarà el tancament de la nuclear i no volem tindre un impacte tan fort sobre la nostra economia. Quan tinguem més disponibilitat al polígon i s’hi puguen implantar empreses, Ascó serà un lloc molt atractiu per a qualsevol inversor.
Parlem d’altres projectes que impulsen a Ascó: fa poc han posat en marxa el complex esportiu Vitea amb piscina coberta.
Viure en un entorn rural no ha de discriminar la gent que hi viu. La pràctica de l’esport, i en concret la natació, és salut física i mental. Si algun jove del municipi vol ser una figura de la natació, s’ha de poder desenvolupar aquí. També per a la gent gran amb problemes de mobilitat és molt saludable. La posada en funcionament està anant molt bé; ja portem més de 900 socis apuntats i és tot un èxit.
L’esport és salut física i mental, i viure en un entorn rural no ha de ser un motiu de discriminació per a accedir a instal·lacions de primer nivell
Tots els equipaments que tenim, el camp d’esports, el pavelló, les pistes de pàdel i el complex Vitea, donen servei a la comarca. D’aquí han sortit grans esportistes com la Sònia Franquet i gent que ha sigut seleccionada per les seleccions catalanes o espanyoles. Som al mig de tot però lluny de tot arreu: a una hora de Lleida, de Reus o de Tortosa, i és important que la gent puga disfrutar d’estos equipaments aquí mateix.
Tenen en marxa el nou dispensari i també estan plantejant polítiques d’habitatge. Què ens en pot dir?
La salut és un pilar fonamental. El dispensari que teníem a Ascó estava molt obsolet i n’estem fent un de nou amb el departament de Salut de la Generalitat. Tindrem també un punt d’ambulàncies 24 hores del SEM. Són serveis que ens permeten actuar de manera més ràpida, si alguna persona té problemes de salut.
Pel que fa a l’habitatge, estem treballant per a posar terrenys a disposició de la Generalitat i també estem desenvolupant un sector residencial des de l’Ajuntament per a combatre el despoblament. Si la gent no pot viure al poble, poca cosa li fem al poble. És vital que la gent puga viure i treballar a Ascó.
