L’Observatori de l’Ebre, situat a Roquetes, es troba en ple compte enrere quan falten exactament tres mesos per a l’eclipsi solar total del pròxim 12 d’agost. Este fenomen astronòmic convertix les Terres de l’Ebre en un punt neuràlgic per a la comunitat científica global. L’històric centre d’investigació no només se prepara per a la divulgació, sinó que busca aprofundir en l’estudi de la interacció entre el Sol i la Terra, una especialització que el definix des de la seua fundació.
Santi Marsal, investigador de l’Observatori de l’Ebre: «L’Observatori està especialitzat en l’estudi de la relació Sol-Terra; és a dir, quins fenòmens tenen lloc al Sol que es traduïxen, d’una manera o d’una altra, a la Terra. Els investigadors podrem realitzar mesures atmosfèriques, solars i geomagnètiques per a estudiar els efectes del fenomen, especialment durant la fase de totalitat, quan la corona solar serà visible. L’esdeveniment tindrà una dimensió científica internacional amb la reunió de la Unió Astronòmica Internacional a les instal·lacions de l’Observatori.«
L’expectació és màxima, ja que cal remuntar-se a l’any 1905 per a trobar l’últim eclipsi d’esta magnitud visible des de territori ebrenc. Curiosament, aquell esdeveniment va marcar la inauguració oficial de l’Observatori, que encara conserva el telescopi original d’aquella efemèride. Ara, 121 anys després, la tecnologia ha evolucionat, però l’interès per fenòmens com la disminució de la radiació solar i la seua afectació en la ionosfera seguix siguent una prioritat per als experts.
Santi Marsal, investigador de l’Observatori de l’Ebre: «Avui en dia ja no s’esperen grans descobriments perquè estos temes estan molt estudiats, però, tot i així, prendrem estes mesures de temperatura. Se sap que la disminució de la radiació solar provocarà una davallada sensible de la temperatura. També esta disminució de la radiació farà que les capes altes de la ionosfera reben menys radiació i, per tant, s’ionitzen menys. Això, de retruc, pot donar una petita variació en el camp magnètic que se mesura aquí a la superfície. Nosaltres el que farem serà prendre estes mesures, que de fet són les que ja prenem en el dia a dia, però el que podem fer com a molt serà augmentar la cadència d’estes mesures per a tindre una visió més detallada del fenomen.«
L’Observatori ha dissenyat un calendari d’actes que inclou tallers familiars i xerrades per a tots els públics.L’objectiu és que tota la ciutadania puga comprendre la magnitud d’una cita que no se repetirà fins al 2180.
Santi Marsal, investigador de l’Observatori de l’Ebre: «Farem activitats com xerrades divulgatives i també tallers que esperem que tinguen un format familiar. Tot i que encara no estan tancades estes activitats, preveiem que tinguen lloc en els dies al voltant de l’eclipsi, és a dir, el 10, l’11 i el mateix dia 12 d’agost.«
Finalment, l’èxit de l’observació dependrà de factors meteorològics, que els núvols no compliquen la seua observació.