Este dilluns ha entrat en vigor la limitació de velocitat a la línia ferroviària R15, en el tram comprés entre Riba-roja d’Ebre i Reus. Tal com va avançar Canal TE, la limitació temporal de velocitat obliga els combois a circular a un màxim de 30 quilòmetres per hora. Esta mesura, motivada pel deficient estat de la via i les intervencions programades per l’administrador d’infraestructures Adif, afecta un segment de 72 quilòmetres. La conseqüència directa és l’increment del temps de trajecte que s’estima que serà de dues hores i mitja.
Actualment, esta restricció impacta principalment en el transport de mercaderies, atés que el servei de passatgers ja s’està realitzant de manera alternativa per carretera des de fa setmanes a causa d’altres incidències en la xarxa. No obstant això, el panorama planteja dubtes sobre la futura represa del servei ferroviari de viatgers en condicions de seguretat i eficiència.
Davant d’esta situació, el Sindicat Alferro ha alertat que la reobertura de la línia R15 en estes condicions pot suposar un risc real per a la circulació, tant des del punt de vista de la seguretat ferroviària com de la prevenció de riscos laborals per als mateixos treballadors. Han alertat que, en este tram afectat, no s’ha dut a terme cap actuació significativa de rehabilitació ni de millora estructural de la via, malgrat el mal estat evident de la infraestructura. A més, a través d’un comunicat el sindicat ha explicat que preocupa que la circulació a una velocitat tan reduïda puga derivar en problemes tècnics per als combois que operen habitualment en esta línia, concretament els de les sèries 448 i 470. Estes unitats no estan dissenyades per a circular a ritmes tan baixos durant períodes tan prolongats, la qual cosa podria provocar fallades en les resistències per sobreescalfament.
L’alerta del sindicat posa el focus en el manteniment de la infraestructura i la compatibilitat del material mòbil actual amb les noves condicions de la via. La manca de millora estructural i el risc de sobreescalfament de les resistències en les unitats de tren es presenten com els principals esculls per a garantir un servei fiable a la Ribera d’Ebre.
