Les viles marines de la Ràpita i de Sóller, a Mallorca, han fet viatges d’anada i tornada, esta setmana, amb l’objectiu d’enfortir els llaços d’agermanament que existixen entre les dos localitats. La visita es plasma amb la Ruta dels Poetes, un projecte cultural que unix els dos municipis a través.
L’intercanvi va començar el 24 d’abril amb la sortida des de Palma del vaixell en actiu més antic d’Espanya, el Rafael Verdera. A bord hi van viatjar representants institucionals de la població balear, així com periodistes locals. En arribar, la delegació va ser rebuda a l’ajuntament de la Ràpita en una recepció institucional i un programa que va incloure visites al Parc Natural del Delta de l’Ebre, activitats gastronòmiques i l’agermanament entre el Col·lectiu de Cuina de la Ràpita i l’Acadèmia de la Cuina i del Vi de Mallorca al Museu de la Mar de l’Ebre.
La segona part del projecte va arrancar el 27 d’abril, quan una delegació institucional de la Ràpita i una cinquantena de veïns de la població van fer el viatge invers cap a Sóller. Fins al 30 d’abril, a l’illa es duran a terme diversos actes, com l’agermanament entre el Museu de la Mar de l’Ebre i el Museu de Sóller, la inauguració del passeig de la Ràpita a este municipi i la presentació de la Ruta dels Poetes al Saló Nàutic de Palma.
La Ruta dels Poetes s’emmarca dins del projecte Delta Ebre Port, una plataforma impulsada per l’Ajuntament de la Ràpita, Ports de la Generalitat, el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona i la Cambra de Comerç de Tortosa, amb l’objectiu de posicionar el territori dins del mapa nàutic internacional i reforçar la connexió amb les Illes Balears. Este projecte també forma part del programa MED Milla Zero, orientat a impulsar una economia blava sostenible i a reconnectar les comunitats costaneres del Mediterrani a través de la navegació i la promoció de productes locals.
Dos poblacions unides per la pesca
La relació entre la Ràpita i Sóller es remunta als anys seixanta, quan pescadors rapitencs es desplaçaven a les Balears durant els períodes de veda per continuar la seua activitat. Este vincle es va estendre també a l’àmbit agrícola i social, generant una relació econòmica, cultural i humana que encara perdura.
En els últims anys, este lligam s’ha reforçat amb accions d’agermanament institucional, com el que es va formalitzar el 2021 entre les confraries de pescadors, o la inauguració del passeig de Sóller a la Ràpita l’any 2025.
