L’EMD de Bítem proposa que la Masada Gassol, situada a l’extrem nord del poble, esdevinga el futur centre de formació per a programadors de la Generalitat. Es tracta d’un centre vinculat a la creació del campus tecnològic vinculat a la gigafactoria d’intel·ligència artificial que podria instal·lar-se a Móra la Nova i pel qual l’EMD considera que la Masada Gassol reuneix totes les condicions per acollir el centre neuràlgic del projecte a la demarcació.
L’entitat municipal descentralitzada recorda que l’edifici de la masada és propietat de la Generalitat de Catalunya, per la qual cosa el projecte s’hi podria implantar de manera «immediata» i afavoriria l’optimització de recursos públics. Segons l’EMD, este fet és determinant, ja que simplificaria els tràmits administratius, evitaria costos d’adquisició o lloguer de sòl i permetria centrar tota la inversió en la rehabilitació de l’edifici i la seua dotació tecnològica. A la vegada, serviria per recuperar una part del patrimoni històric, d’estil colonial i en desús, amb alt valor identitari per al poble.
L’EMD ha fet arribar la proposta als departaments de Presidència i de Recerca i Universitats de la Generalitat perquè ho avalue.
«Un lloc d’inspiració»
L’opció per convertir la Masada Gassol en centre de formació tecnològica destaca, segons l’EMD, perquè ofereix un entorn singular i inspirador, seguint el model dels hubs tecnològics més avançats d’Europa, que busquen espais amb personalitat i connexió amb el territori per fomentar la creativitat i la concentració. «Seria una jugada mestra, perquè ens permetria recuperar un edifici històric del poble, que és propietat de la Generalitat, i a la vegada situaríem Bítem i Tortosa a l’avantguarda de la formació en programació i en intel·ligència artificial, la retenció del talent i la cohesió territorial», apunten des de l’entitat municipal descentralitzada.
